Rom 22/7 - 26/7

Rom, åh, Rom. En helt fantastisk stad! Gamla stan i storstadsförpackning skulle jag säga om jag skulle beskriva Rom kortfattat. Här ätit pasta, pizza, buffelmozzarella och prosciutto, tiramisù, druckit cappucino och espresso och självklart ätit massor av glass. Italien delar förstaplatsen med Grekland om godast mat! Förutom att ha ätit en massa god mat har vi också gått runt och sett sevärdheter i staden, bland annat: Fontana Di Trevi, Piazza Navona, Colosseum, Forum Romanum, Palatinen, Viktor Emanuel-monumentet, Spanska trappan, Pantheon, Peterskyrkan och Petersplatsen. Vi hade tur med vädret, det var lite svalare (kring 30 grader) när vi var där mot hur det har varit tidigare i sommar (då det har varit en värmebölja med över 40 grader). Innan vi åkte tid så kollade jag vilket väder det skulle vara och det stod åska och regn. Men det var ingen åska och det regnade bara lite på kvällen en av dagarna (och några få droppar på dagen). Dock så blev man bara glad då det var molnigt titt som tätt, annars svettades man ihjäl. När vi landade i Sverige så frös jag när vi skulle ut till bilen, man blir snabbt van vid värmen! För att summera ihop allt, Rom-resan har varit jättebra - vill gärna dit igen! Men då får det bli höst eller vår, då det inte är turistsäsong, för det var hur mycket folk som helst överallt (det enda negativa)...

Kommentarer

Om du har några tankar du vill dela med dig av:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0