Saving Francesca.

Läste denna bok innan jag läste Divergent, så jag glömde nästan bort att skriva om den. I alla fall, Saving Francesca är skriven av Melina Marchetta som även skrev Jellicoe Road (en favorit i min bokhylla som ni kanske kommer ihåg). Boken handlar om Francesca som bland annat tampas med sin mammas depression, problem i skolan och första kärleken och i boken så får man även följa hur Francesca utvecklas enormt mycket som person. Denna bok är fantastiskt bra (precis som JR), Marchetta skriver så fina dialoger och språket lyfter upp hela boken. Hon gör sina karaktärer unika, men ändå så verkliga att man kan känna igen sig i dem. Allt jag behöver säga är egentligen: läs den! Om du inte läst Jellicoe Road: läs den också!
 
Nästa bok av Melina Marchetta som jag ska läsa blir The Piper's Son, där man får följa Thomas Mackee, en karaktär från Saving Francesca, fem år efter handlingen i SF. Jag tror att Melina Marchetta är min favoritförfattarinna om hon fortsätter på det här spåret, eller nej, hon är redan det.

Kommentarer

Om du har några tankar du vill dela med dig av:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0