Jordgubbscheesecake | Receptet

Här har ni receptet (jag tog det härifrån, men följde inte till punkt och pricka dock) ifall ni skulle vilja baka jordgubbscheescaken som jag visade igår (det går nog att göra med andra bär om man vill det - blåbär och hallon exempelvis).
 
Kexbotten
7 stycken digestivekex
50 gram smör
 
Fyllning
300 gram philadelphiaost
2 deciliter strösocker (+ strösocker till jordgubbarna)
2 teskedar vaniljsocker
2 deciliter grädde
3 stycken äggulor
Cirka 3-4 deciliter mixade jordgubbar (jag tog det vi hade kvar + plockade från vårt lilla jordgubbsland)
Lime (jag hade i det för vi hade en hemma och för att det passar bra ihop med jordgubbar)
 
Hur man gör denna cheesecake
Börja med att smula sönder kexen och smälta smöret - blanda ihop. Fördela jämnt på en sockerkaksform med en löstagbar kant.
 
Sedan mixar du jordgubbarna, tillsätt socker (jag hade nog i ungefär 4 matskedar) efter egen smak och ha i juice från halva limen (eller mer om man vill). Därefter vispar du philadelphiaosten, strösockret och vaniljsockret till en slät smet. Rör sedan ner äggulorna en i taget. Vispa grädden och vänd ner försiktigt tillsammans med de mixade jordgubbarna i ostsmeten. Ha smeten över kexbottnen och täck sedan formen med folie.
 
Ställ in i frysen i minst fem timmar (jag lät den stå över natten). Ta fram, garnera med jordgubbar eller några skivor lime. Then eat!

Kommentarer

Om du har några tankar du vill dela med dig av:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0