Looking for Alibrandi.

http://abookandashortlatte.files.wordpress.com/2011/12/looking-for-alibrandi.jpg
Looking for Alibrandi var Melina Marchettas debutbok och kom ut på nittiotalet. Precis som i hennes andra böcker så har hon det där lilla egna språket, det där som är Marchetta. Om ni har läst hennes böcker förstår ni vad jag menar. Hon skriver med ett så vackert och speciellt språk.
 
Det är en bok som utspelar sig i Australien, men som ändå passade väldigt bra att läsa i Italien eftersom att den ändå handlar lite om Italien. Huvudkaraktären Jose(phine) Alibrandi är sexton år och bor tillsammans med sin mamma i en italiensk stadsdel i en australiensk storstad. Man får följa Jose ändra uppfattningen om sig själv, sin mamma och sin mormor (som hon till början har en väldigt ansträngd relation till), dessutom lär hon känna sin tidigare okända pappa och hittar kärleken på oväntat håll.
 
Boken finns även som film och jag såg den för inte så många veckor sedan. Gillade filmen (som skiljer sig från bokens historia lite grann), men boken är helt klart bättre. Som det oftast brukar. Till en början kändes filmen lite cheesy (inte lika cheesy som amerikanska filmer dock), men sedan blev den bättre.
 
Jellicoe Road är fortfarande min Marchetta-favorit, men Looking for Alibrandi är ändå mycket bättre än många andra böcker som jag gillar. En bok jag helt klart rekommenderar!

Kommentarer

Om du har några tankar du vill dela med dig av:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0