Böcker, books, libros, bøker, kirjat, Bücher.

 The Sea of Tranquility av Katja Millay - den här boken fick jag låna av min vän Medina. Det är hennes favorit och jag var jätterädd för, även om vi har nästan exakt samma smak när det gäller böcker, att jag inte skulle älska den - MEN det gjorde jag som tur var! Läser man handlingen så märker man att det inte är en lättsam bok, huvudkaraktärernas liv är inte en dans på rosor, men boken är ändå inte tung på något sätt. Jag tror det här är en bok som man antingen älskar eller hatar, och jag hoppas det inte blir det sistnämnda om (NÄR) ni läser den. Läsas bör den!
 
I Was Here av Gayle Forman - Gayle, Gayle, Gayle... åh, vad jag gillar dig! Den här är inte lika bra som If I Stay eller Where She Went, men den är inte dålig för det. Den handlar om en tjej som försöker hantera sin bästa väns självmord - ett ämne som förövrigt behöver diskuteras mer. Trots ämnet, inte en så himla mörk bok ändå. Jag har sett att det är många som är besvikna med denna bok, de flesta har då läst annat av Gayle också, men jag tycker inte att den är en besvikelse. Annorlunda mot hennes andra böcker, men ibland är det skönt med lite omväxling.
 
Just One Day och Just One Year av Gayle Forman - varför inte lite mer Gayle? Jag läste Just One Day, utan att ha Just One Year till hands - rekommenderas inte! Läsa båda back-to-back. Jag vill inte skriva för mycket om handlingen men den handlar om amerikanska Allison som träffar holländska Willem och spenderar en dag i Paris tillsammans. JOD är från Allysons perspektiv och JOY är från Willems, sedan finns det också Just One Night (en liten e-bok) som tar vid efter dessa böcker (som jag ska läsa när jag läst ut den jag håller på med nu). Läs, läs, läs!
 
Update: läste Just One Night alldeles nyss (den är inte så lång, typ trettio sidor) och jag har bara ett ord (ljud) att säga: åh ♥
 
Dream a Little Dream av Giovanna Fletcher - jag har läst Giovannas andra böcker och älskar dem! Denna är inte min favorit av hennes tre, jag kom på mig själv med att skumläsa på vissa ställen (oftast i början på kapitlen när det var drömscener), men värd att läsas ändå tack vare älskvärda karaktärer och bra story överlag som vägde upp det hela. Läs hennes andra böcker också!
 
Since You've Been Gone av Morgan Matson - det här är en sådan där bok som helst läses på sommaren och därför passade den extra bra att läsa när jag var i sommarstugan då såklart. Emilys bästa vän försvinner helst plötsligt en dag utan ett hejdå eller vart hon åkt, allt hon lämnar efter sig är en to-do list med tretton grejer för Emily att göra. En lättläst och somrig bok! Enda minuset för mig är en sak i boken som jag tycker blev lite ouppklarad när boken var slut, men jag kan ju inte skriva vad eftersom jag inte vill spoila.
 
Outlander av Diana Gabaldon - Vad gör man när det inte finns några fler avsnitt av Outlander för tillfället (förövrigt, sista avsnittet på säsong ett tog en del av min själ tror jag)? Jo, då läser man boken (böckerna) som serien är baserad på. Jag var rädd för att jag inte skulle tycka om boken när jag sett serien innan (helst läser jag böckerna innan jag ser filmer/serier som är baserade på det, men denna gång blev det inte så), men så var inte fallet. Jag har inte riktigt läst klart boken ännu (den är ju rätt lång), men än så länge har serien varit rätt så trogen boken (och jag känner att Sam Heughan är spot-on som Jamie). Skulle någon fråga mig om jag gillar (älskar) serien eller boken bäst skulle jag inte kunna bestämma mig. Läs boken/se serien är mitt tips till er!
 
Bonus: Jag har glömt att skriva om denna nyhet, men som jag är superexalterad över eftersom jag älskar boken. Jojo Moyes Me Before You (Livet Efter Dig) blir film med Emilia Clarke och Sam Claflin i huvudrollerna. Förväntas släppas på bio våren 2016.
 
Mer om vad jag läser hittar ni på min Goodreads-sida.

Kommentarer

Om du har några tankar du vill dela med dig av:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0