Liverpool 2015.

Nu kommer inlägget med bilder tagna med både mobiltelefoner och min systemkamera från Liverpool-resan. Det blev inte jättemånga bilder med systemkameran, men många av minnena finns ändå mentalt fotograferade i mitt huvud. Åh, vad jag längtar tillbaka när jag tittar på bilderna!
 
Vid klockan tre på måndag eftermiddag kom vi fram till Liverpool efter en bussresa till Arlanda, dötid i väntan på flyget, en flygresa och en bussresa från Manchester flygplats till vårt resmål. Vi hade varit på resande fot sedan klockan tre på natten...
 
Vi hade knappt sovit något sedan lördagsnatt, och var mer eller mindre som zombies tror jag, men vi tog en tur på stan i alla fall (eller det första vi gjorde efter att ha checkat in på hotellet var att äta, för vi var vrålhungriga). Efter att ha kollat in Forever 21, Primark och gått förbi Tesco för snacks till kvällen, så begav vi oss tillbaka till hotellet för en myskväll framför tv:n istället.
 
Tisdagen var vi utvilade och gjorde oss redo för en shoppingdag. Varje morgon tittade vi på Charmed, Happy Endings, Rules of Engagement och Baby Daddy medan vi gjorde iordning oss (det kändes väldigt konstigt i lördags att inte vakna upp med denna rutin).
 
Sedan shoppades det (det jag hade på mig på bilden var dock mina egna kläder)...
 
...åts lunch på The Italian Club (♥)...
 
...men det bästa var nog ändå detta: Central Perk! Alla som älskar F.R.I.E.N.D.S kan nog förstå hur exalterade vi blev - det var som att vara i (ett Vänner) sjunde himlen. Inredningen såg ut som i serien och medan man fikade visades avsnitt på tv-apparater runtomkring en. Det finns inte bara ett Central Perk i Liverpool, utan två. Vi var på det på Bold Street (mittemot The Italian Club).
 
Senare på dagen mötte vi upp Jorge (min vän som jag träffade under tiden jag bodde där) och en vän till honom på Leaf. Efter att ha suttit där och pratat en stund traskade vi bort till Albert Dock, där vi spenderade resten av kvällen med en himmel som skiftade mellan blått, lila, rosa och gult tills vi skiljdes åt. Egentligen skulle vi ha träffat Jorge någon mer gång innan vi åkte hem till Sverige, men så blev det inte tyvärr.
 
Efter en natts sömn var det onsdag. Dagen vi egentligen skulle ha åkt till London, men vi gjorde inte det. Vi var osäkra på måndagen, sedan på tisdagen gjorde vi en pros and cons-lista för om vi skulle åka eller inte och vi bestämde oss för att inte åka. Vi tog en sovmorgon, gick och tog en frukost på Central Perk och så traskade vi runt i ett regnigt (det slutade regna på eftermiddagen) Liverpool istället. På kvällen sedan blev det bio - vi såg Spy som gav oss hur många skratt som helst!
 
Torsdagen började med en frukost (okej, brunch var det nog mer) på Patisserie Valerie och sedan gick vi bort till en av mina favoritplatser - stadsbiblioteket. Jag visade Medina hur det såg ut inuti och efter det åkte vi upp och satt en stund på taket med utsikt över staden. Blåsigt som tusan, men vad gör man inte för vyn och för att få några bilder. Det blev några porträtt...
 
...några skrattanfalls-bilder...
 
...och så några knasiga vän-bilder!
 
Här är förresten mitt bästa köp under resan (om man bortser från böcker, för böcker är alltid det bästa): Adidas-skor som är såååå himla mjuka.
 
Efter bilbioteksbesöket så gick vi bort till Liverpool Cathedral (en av de största katedralerna i världen och den största anglikanska), för det är ett måste om man är i Liverpool. Den är mäktig inuti, men det jag gillar mest är utsikten man får över staden uppifrån tornet (min höjdrädsla stoppar mig inte från att gå upp där).

Och så spexades det lite innan vi åkte ner igen...
 
När vi gick från katedralen tog vi en omväg genom St James' Gardens, som ligger nedanför, innan vi traskade tillbaka till centrum. Parken har också en gammal kyrkogård, men nu för tiden begravs ingen där. Det är faktiskt väldigt fint med de sneda gravstenarna täckta av mossa och murgröna och omringade av vilda blommor, speciellt när solen strålar genom trädtopparna.
 
Sedan traskade vi tillbaka till centrum (gud vad jag älskar att man går förbi sådana här gamla tegelbyggnader, märks att det är en engelsk industristad)...
 
...och till vårt hotell (vi bodde förövrigt på samma som jag gjorde förra gången). Medina mådde dåligt så vi tog en liten paus innan vi gjorde någonting mer.
 

Efter time-outen gick vi och köpte Krispy Kream donuts och gick bort och satte oss vid Albert Dock. Det kändes som en bra idé på vägen dit, men... det blåste enormt mycket. Enough said.
 
Efter en sista middag på The Italian Club gick vi tillbaka till hotellet, för det var dags att packa inför morgondagen (buhu). Förutom att packa började jag läsa The Sea of Tranquility som jag fick låna av Medina och hon fick låna Jellicoe Road av mig (vi bytte favoritböcker med varandra). Ni ska få se vad jag tyckte om boken i ett eget inlägg!
 
Helt plötsligt var det fredag och dags att åka hem tyvärr... men en toppen-resa var det i alla fall. Hejdå, England och Liverpool för denna gång!
 
Bonusgrej: det här och det här albumet kommer jag förknippa med denna resa.

Kommentarer

Om du har några tankar du vill dela med dig av:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0