We are all equal.

För några dagar sedan började bilderna på Caitlyn Jenner (f.d Bruce Jenner) cirkulera i media, vilket ni förmodligen inte har missat. Modig tycker jag att hon är! Jag brukar inte skriva så mycket om sådana här ämnen på min blogg, men jag tänkte att varför gör jag inte det egentligen?
 
Ni kanske (förmodligen inte) minns att jag höll ett tal för någon månad sedan. I alla fall, som en del av min språkfärdighetskurs skulle man hålla ett tal i ungefär tio minuter om valfritt ämne, men inom ramen "missgynnad grupp i samhället". Jag valde att prata om LGBT i mina dryga åtta minuter som det blev (och jag fick faktiskt högsta betyg på det chockerande nog, har nog aldrig hänt på en muntlig presentation tidigare). Jag har alltid haft svårt för att hålla tal, men jag antar att när det är ett ämne man bryr sig om så flyter det på. Då går det att prata i nästan tio minuter utan att svimma. Här är talet om ni vill läsa (ett stycke är överstryket med hänsyn till en vän).
 
Tänk att få leva i en värld där vi alla är jämlikar. Den dagen kan jag vara stolt över vår värld. Min bror tyckte att denna del av talet var bäst, för sin enkelhet: "We should not care who people fall in love with or have sex with. It's their business, not ours." Varför kan vi inte leva i en värld där ingen bryr sig om man är gay, straight, bi, trans eller queer? Där hudfärg och kön inte har någon betydelse? För det spelar ju verkligen ingen roll. Du får vara precis vem du vill.

Kommentarer

Om du har några tankar du vill dela med dig av:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0