Insurgent.

Okej, nu har det gått nästan ett dygn sedan jag såg Insurgent så nu kan jag försöka mig på en recension av den. Jag har så många tankar om filmen att det är svårt att sätta finger på vad jag egentligen tyckte, men jag ska se om det går. Jag tänker såhär - har man inte läst boken tror jag man gillar filmen ännu mer än om man har läst den (för då vet man ju inte om och bryr sig om de ändringarna de gjort i filmatiseringen).
 
Filmen skiljer sig väldigt mycket från boken, fast jag har kommit fram till att ändringarna (det de lagt till) har jag inga problem med egentligen ("lådan" som är med som inte ens existerar i böckerna för att nämna en sak), det är (de många) sakerna de utelämnat som jag stör mig på. Jag ogillar är att filmen är kort (även om den är två timmar). De kunde lätt ha lagt till 30 minuter till och på så sätt kunnat dragit ut på vissa scener (vara lite mer i Amity, Candor och Factionless). Genom att göra filmen längre hade de också kunnat ge mer plats åt sidokaraktärerna. Christina var knappt med, scenerna mellan Four och Marcus är borta, Uriah är med två sekunder typ, Zeke är inte ens med, Marlene -  vad hände där? osv. Nej, bristen på karaktärsuppbyggnad var en besvikelse faktiskt.
 
Nu till det som var bra istället! Jag älskar FourTris scenerna (!!!). Varje scen med Theo James som Four! Filmen är snyggt filmad, har bra effekter och filmens sceneri får två tummar upp (Amity - så fridfullt - precis som det ska vara). Scenerna med Tris i simulationerna är väldigt, väldigt bra. De fick de verkligen till! Med Peter fick de in lite humor i filmen, och även om de på något konstigt sätt har fått en att inte hata honom så som man gör i böckerna, så är jag okej med det. Jag tillåter honom att vara så i filmens värld då de som tur är inte ändrat på Caleb (det skulle vara fel).
 
För att försöka summera detta: jag gillar filmen överlag och om jag ser den som en separat sak från boken så är den toppen, men om jag inte bortser från det så saknar jag vissa detaljer/saker som är viktiga från boken. Filmen får inte till det där djupet som boken har, vilket är så himla synd.
 
Jag kanske bara är allmänt negativ för att min syn över Divergent-serien har blivit något (to say the least...) förstörd av Allegiant. Jag önskar att jag kunde radera slutet av tredje boken från min hjärna. Vet ni vad, strunta i min recension och gå och se filmen istället!

Kommentarer

Om du har några tankar du vill dela med dig av:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0