Outlander.

Nu har jag ännu en serie jag vill tipsa om! Jag hoppas att ni inte blir trötta på film- och serietips (känns som att jag skrivit mycket om det på sistone), men denna bara måste jag skriva om. Outlander heter den, som ni förmodligen förstod av rubriken. Den är baserad på denna bokserie.
 
Det är en brittiskt-amerikansk producerad serie som utspelar sig uppe i the Scottish Highlands. Den handlar om engelska Claire som år 1945 är på smekmånad tillsammans med sin man (efter att ha varit ifrån varandra under andra världskriget när hon var krigssjuksköterska och han jobbade för underättelsetjänsten) i Skottland. När Claire besöker en stencirkel skickas hon på ett mystiskt vis tillbaka i tiden till år 1743. En tid där det är osämja mellan skottarna och engelsmännen. Claire hamnar hos klanen MacKenzie, där hon ses som en "sassenach" (outlander).
 
Jag har tänkt att se den här serien rätt länge, så jag är glad att jag äntligen tog mig i kragen och gjorde det. Alltså, den här serien är så bra! Skulle kunna skriva en massa utropstecken för att poängtera det, men det gör jag inte. Jag gillar serier som blandar historia med drama, romantik och ja, varför inte lite tidsresande också. Älskar också att de pratar gaelic (det keltiska språket som talas uppe i höglandet) i serien. Jag började titta på denna serie sent i lördagskväll och har nu bara ett par avsnitt kvar sedan är jag ikapp (på något vis har jag faktiskt hunnit med att göra andra saker emellan tittandet också). Har ledmotivet i huvudet när jag inte tittar... oops.
 
Vill egentligen bara säga att ni borde se den såklart!
 

Kommentarer

Om du har några tankar du vill dela med dig av:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0