"Filmmaking is a chance to live many lifetimes"

Här kommer lite snack om TV-serier och filmer, för ja, jag älskar ju att prata om sådant som ni vet! Några är gamla och några är nya:
 
Once Upon A Time (tv-serie) - den här serien började jag titta på när det började sändas. Kollade säsong ett och lite på säsong två, sedan kom annat ivägen (ehrm, utlandsstudierna) så glömdes den bort. För ett tag sedan dock så började jag titta igen och nu är jag äntligen ikapp (den är inne på sin fjärde säsong). Dessvärre betyder det att jag nu måste vänta några månader på fler avsnitt (är ju mid-season uppehåll just nu)... så himla jobbigt att behöva vänta när det slutade så spännande! Det här är en serie som jag tycker blir bara bättre och bättre. De knyter ihop så många sagor på så uppfinningsrika sätt och, förutom CGI:n som är sådär ibland, så är det en suverän serie!
 
Endeavour (tv-serie/mini-serie) - den här serien började jag titta på nyss (efter ett tips från min pappa). En brittisk deckarserie som handlar om en ung DC Endeavour Morse (finns ju denna serie, men detta är när han är ung, ganska i början på sin karriär) som löser mord tillsammans med DI Thursday i Oxford. Mamma och jag håller på och betar av säsong ett just nu (samtidigt som vi kollar på säsong 2 som går på SVT1 på lördagar). Likt Sherlock är det inte många avsnitt per säsong, men de är 1,5 h istället per avsnitt. Tips för den som gillar mordgåtor och brittiska deckare!
 
Shameless US (tv-serie) - den här serien började jag titta på när det började sändas, nu är den inne på sin femte säsong. Fjärde säsongen var briljant! Det känns som att när man väljer att göra en serie med säsonger som är med färre avsnitt (alltså inte 22-24 avsnitt) så blir det mer kvalité på varje avsnitt. Vill bara påminna om denna serie för den som inte sett den ännu - se den! Humor blandat med allvar om den dysfunktionella familjen Gallagher.
 
The Hobbit: The Battle of the Five Armies (film) - ja, den här sa jag ju att jag skulle skriva om för ett tag sedan men det glömdes bort... I alla fall, här kommer mina tankar om den. Den fortsätter på samma spår som de andra Hobbit-filmerna, men det är ju först i denna som det är mer krig än äventyr. Det är den kortaste filmen av  trilogin och det märks faktiskt - skulle vilja ha haft mer utdraget i vissa scener. Läste någonstans dock att extended version kommer vara ungefär en halvtimme längre än theatrical version, så det vill jag se! Överlag ändå riktigt, riktigt bra. Kan inte bestämma mig för vilken av delarna jag gillar bäst - får väl ha ett maraton med alla tre sedan och välja.
 
Gone Girl (film) - den här såg jag för en-två veckor sedan tillsammans med mamma. Hon hade läst boken innan, det hade inte jag. Vad jag förstått så är det väldigt delade meningar om denna film - vissa tycker att den är konstig och förvirrande medan andra tycker att den är suverän. Jag lutar mer åt det sistnämnda! Mamma sa att det är ju mycket mer detaljerat i boken, så hon kunde förstå om vissa tycker att den är lite svårförstådd. Jag som inte hade läst boken tyckte faktiskt inte att den var så svår att förstå ändå. Gillian Flynn som skrev boken skrev ju också screenplay till filmen, så jag tror nog hon tog med de sakerna hon tyckte kändes viktiga för att förstå historian. Jag tyckte helt enkelt att det var en himla bra, lite annorlunda, psykologisk thriller. Man sitter genom filmen och tänker - vem är "the bad guy" egentligen?
 
Predestination (film) - den här såg jag under mellandagarna hemma hos pappa. Hade inga förväntningar alls på filmen då jag inte visste någonting om den, vilket är skönt ibland. Höga förväntningar kan förstöra många filmer. Jag vill inte säga för mycket om filmen, för jag vill ge er samma upplevelse som jag hade. Och att beskriva filmens handling är väldigt svårt. Det är en blandning av sci-fi, thriller, drama och så vidare. Många genrer i en film. Jag tyckte ändå att den var sevärd, en väldigt annorlunda film som lämnar en lite förvirrad på slutet, sådär som filmer kan göra ibland (liksom "vad är det jag precis har tittat på?"). Se den!

Kommentarer

Om du har några tankar du vill dela med dig av:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0