Nyligen läst i min bokhylla.

Här kommer tips på några av alla böcker som jag läst det här året. Ni kan kolla här också för att se mer av det jag läst (detta år och tidigare) och kanske få något mer tips där. Har ju ändå läst 14 stycken än så länge detta år (+ läst om böcker jag redan läst), så finns att välja bland.
 
Vi börjar med den jag läste allra senast. It's Not Me, It's You av Mhairi McFarlene (förnamnet uttalas Vah-Ree så ni vet om ni ska diskutera hennes böcker någon gång). Det är hennes tredje bok (har läst hennes tidigare också) och hon håller samma nivå fortfarande! Hon mixar humor (alltså, ibland skrattar jag rakt ut) med kärlek, men är ändå väldigt verklig eller vad man ska säga. Karaktärerna och historierna känns inte allt för långt bort från verkligheten, vilket är skön kontrast mot annat jag läser. Just denna bok handlar om Delias liv som plötsligt faller samman och hon lämnar Newcastle och hamnar hos sin bästa vän i London och börjar sakta men säkert bygga upp sig själv igen. Rekommenderas!
 
What I Thought Was True av Huntley Fitzpatrick var den som jag läste förra veckan och ni såg en glimt av på en bild. Det är hennes andra roman, men jag har inte läst hennes första än (jag väntar dock på att den ska dimpa ner i brevlådan, vill att den ska komma nu nu nu). Eftersom jag beställt en till av henne kan ni ju gissa att jag gillade denna! Den var så himla fin, men hade ändå sina mörka sidor, allt var liksom inte "puttinuttigt" om ni förstår vad jag menar. Älskar sättet Fitzpatrick skriver på! Den här bara måste ni läsa i sommar. Handligen hittar ni här.
 
Where She Went av Gayle Forman läste jag för några månader sedan. Det är uppföljaren till If I Stay, men den här är från Adams perspektiv (den andra var ju från Mias). Jag gillade nog faktiskt den här mer än vad jag gillade If I Stay, men det kan vara för att jag såg filmatiseringen innan jag läste den boken så jag visste redan vad som skulle hända nästan hela tiden. Jag tror också att det var för att det var från en killes perspektiv vilket är en skön kontrast då i princip allt jag läser är från en kvinnlig synvinkel. Älskar älskar älskar Formans sätt att skriva. Den här boken rekommenderar jag om ni har läst/sett If I Stay såklart, är ju lite dumt att hoppa in i den här innan den andra. Ni kan ju helst ha på denna musik när ni läser.
 
Dare You To av Katie McGarry läste jag för ett par månader sedan, men läste faktiskt om den en kväll för ett par veckor sedan. Trots världens fulaste omslag är den väldigt bra. Den är en del av bokserien Pushing the Limits (har läst tre, finns fem tror jag -  de är dock ganska fristående allihopa) och det här är den andra och också min favorit av dem. Den här handlar om Beths historia (en sidokaraktär från Pushing the Limits), en karaktär som jag inte gillade så värst mycket i den första boken men som jag efter denna verkligen gillar!
 
When You Were Mine av Rebecca Serle började jag läsa något kapitel i förra året, men sedan kom annat emellan. I början på detta året plockade jag dock upp den igen och läste ut den på ett par dagar! En väldigt fin bok som är som en modern version av Romeo och Julia, fast som handlar om den där tjejen som Romeo älskade innan Julia. Kanske låter lite knasigt och som att den kommer vara deprimerande, men den är väldigt bra faktiskt! Den blev bara bättre ju längre in i boken man kom. Jag ska nog ta och läsa om den i sommar. Och ni, ja, läs den vetja!
 
Här kommer några bubblare också (som jag inte läst detta året, men som är ♥): Anna and the French Kiss-bokserien av Stephanie Perkins (Isla delen är bäst!), Jellicoe Road (och allt annat av Melina Marchetta), Before I Fall av Lauren Oliver och Fangirl samt Eleanor & Park av Rainbow Rowell.
 
Har ni några tips på böcker som ni tycker är ah-ma-gad-det-här-måste-hon-läsa, så är det bara att ni ger det till mig, älskar att få boktips!

Kommentarer

Om du har några tankar du vill dela med dig av:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0