En lista om läsning.

Vilken bok läste du senast?
Det var Insurgent (omläsning) har jag för mig, har inte läst någon bok sedan Rom...
 
Vilken bok inhandlades senast?
How to be a woman av Caitlin Moran.
 
Vilken bok ska du börja läsa på härnäst?
Tror jag ska läsa Pandemonium, uppföljaren till Delirium. Ska spara HTBAW till Liverpool.
 
Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Kvinnliga, har bara några få böcker skrivna av män i min bokhylla faktiskt (typ John Green och Jens Lapidus)
 
När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag läst en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" och så vidare?
Om det är en bra bok brukar jag inte ens tänka på hur mycket jag läst. Plötsligt är den slut liksom. Men om det är en tjock bok kan jag ibland tänka "oj, har jag redan läst hälften" exempelvis.
 
Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Exempelvis omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar och så vidare?
Brukar kolla in bloggar (exempelvis denna), men tar gärna emot tips från vänner också. Brukar väl kolla in topplistor också, fast det brukar inte vara så mycket som faller mig i smaken då.
 
När blir en bok för lång?
Om det är en tråkig bok så spelar längden ingen roll. Detsamma gäller en bra bok, är den bra så kan den vara hur lång som helst, men mer än 500 sidor kan ju lätt bli lite jobbigt. Game of Thrones skulle jag nog inte orka läsa, hur bra de böckerna än är.
 
Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Helst på engelska (som ni vet), men är originalspråket svenska så läser jag den självklart på svenska.
 
Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Mina vänner läser tyvärr inte så mycket böcker. Och om de läser, så läser de inte riktigt samma böcker som jag. Jag ger boktips till er som läser min blogg istället. Fick dock min bror att läsa Hungerspelen-trilogin förra året (och han är inte en som läser så mycket, kanske en-två böcker om året) efter lite tjat och han tyckte att de var lika bra som jag!
 
Jag besvarar frågan så här istället: Senaste boken (böckerna) som jag kände att alla mina vänner borde läsa (utan att säga det till dem) är nog Divergent-serien, för den tror jag faller i smaken för både tjejer och killar.
 
Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I sådana fall, när ger du upp?
Jo, det händer väl. Men jag brukar ha turen att läsa böcker som jag gillar. Annars brukar jag ge upp efter mer än halva boken konstigt nog, borde ju ge upp tidigare.
 
Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Det är väl paranormal och dystopier - övernaturligt, framtidsböcker och sådant gillar jag. Sedan finns det ju en del "vanliga" böcker också, alltså böcker som utspelas i nutid om "vardagsbekymmer". Deckare finner ni dock inte i min bokhylla.

Kommentarer

Om du har några tankar du vill dela med dig av:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0