The Hunger Games: Mockingjay Part 1 | recension

Så igår var jag äntligen och såg The Hunger Games - Mockingjay Part 1. Nu är det bara att vänta på del två då som kommer nästa november (hur ska man kunna vänta så länge?).

Vad tyckte jag om del ett då? SÅ HIMLA SUVERÄN! Den följde boken på ett sådant bra sätt och tyckte att de slutade del ett på ett väldigt bra ställe, var ungefär där jag tänkt mig att de skulle göra det. Jennifer Lawrence briljant som alltid som Katniss, Phillip Seymour Hoffman toppen som Plutarch, Donald Sutherland skrämmande bra Snow, Woody Harrelson perfekt som Haymitch, Julianne Moore som en riktigt, rikigt bra Alma Coin och alla andra passande i sina roller också!

Filmen är lite mörkare än vad de andra filmerna varit, vilket i och för sig boken är också, och är mer brutal (vilket kan tyckas konstigt då barn/ungdomar dödar varandra i de andra, men ser man den förstår man nog vad jag menar). Även om den (förmodligen) största anledningen till varför man delade upp filmen i två är pengar, så tycker jag det är bäst så av några olika anledningar.

En av de är att även fast boken inte är så tjock så är det väldigt mycket som händer i den och hade man försökt få in allt som händer i endast en film hade det känns väldigt avklippt. Dessutom får karaktärerna nu mer spelrum att utvecklas, för det gör de verkligen i boken (de gör de ju i The Hunger Games och The Hunger Games - Catching Fire också, men inte lika mycket som i tredje) och att försöka hinna få med det i bara en film är otroligt svårt (man hade kanske inte ens märkt det då). Sedan är ju filmerna så bra, så man vill liksom inte att det ska ta slut.

Gå och se den!