Francesca, Taylor, Josephine, Thomas, Georgie.

Har berättat om dessa böcker nedan tidigare, men bra böcker är värda att nämnas fler än en gång. Nu är det ju en perfekt tid att ta sig tid till att läsa, nu när det ändå är så grått och trist ute.
 
Melina Marchetta är en av mina favorit författarinor (förmodligen min absoluta favorit) och här kommer information om de böckerna av henne som jag läst (läs: som jag läst om och om igen). Jag hoppas att hon kommer med någon ny snart.
 
Jellicoe Road
Finns även på svenska. Var den första boken av Marchetta som jag läste - det var genom den som jag förälskade mig i hennes skrivande. Så himla vackert skrivet och en så fin historia även om den är tragisk också. Om att förstå var man kommer ifrån, förlust, sin första förälskelse och vänskap. Min otroligt korta första recension här. Behövs inte skrivas mycket, bättre att bara läsa den!
 
Saving Francesca
Finns även på svenska. Var den andra boken jag läste av henne. Min kärlek för Marchetta bara växte. Hennes skrivande är så fint. Om att hitta sin identitet utan den som är ens största supporter, om sin första kärlek, hitta vänskap där man inte förväntar sig det och att laga sin familj som håller på att falla samman. Min recension från min första läsupplevelse av den här.
 
The Piper's Son
Finns endast på engelska. Läste den här inte så långt efter Francesca, då den är som en uppföljare till den. Utspelar sig några år efter handlingen i Saving Francesca och handlar om en karaktär som var med i den; Thomas Mckee, men också om Georgie som är hans faster (är skriven ur två perspektiv). Handlar om kärlek, skuldmedvetenhet och förlåtelse. En trasig familj och skadad vänskap. Min recension från när jag läste den första gången här.
 
Looking for Alibrandi
Finns endast på engelska. Var Marchettas första ungdomsroman, så kom alltså först av alla här. Läste den medan jag var i Italien vilket passade perfekt då boken utspelade sig i den delen av Sydney som många italienare bor i, så det kändes mer som att allt utspelades i Italien än i Australien. Om att acceptera sin familj som den är, lära känna en förälder man aldrig träffat och om sin första förälskelse (är som ett genomgående tema i hennes böcker: familj, kärlek, vänskap). Min recension om den här.

Kommentarer

Om du har några tankar du vill dela med dig av:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0